Маркетолог — ідеальна професія як новий вид заняття під час змін. У сфері цифрової комерції знаходять собі застосування люди як креативного, так і аналітичного складу розуму; перші займаються рекламою та стратегією, другі – дослідженнями та аналітикою. Перед тим як стати маркетологом, вам буде корисно дізнатися наступне — довідка:
- За версією Work.ua на 596 вакансій претендують 4370 кандидатів.
- Середня зарплатня маркетолога 18 000 грн, макс – 41 000, мін – 10 000 грн.
- Скільки потрібно вчитися на маркетолога – від 3-6 місяців на онлайн курсах до 4 років у ВНЗ.
- Скільки коштує навчання — від 15 до 35 тис. на місяць. Курси можна сплачувати щомісяця, а банки дають безвідсоткові кредити.
- Скільки років потрібно, щоб стати професіоналом — від 2 до 4 років.
Хто такий маркетолог
Це спеціаліст, який через інтернет просуває, читайте продає товари, послуги та ідеї. Для цієї мети маркетолог досліджує ринок, аналізує цільову аудиторію та конкурентів, позиціонує продукт, налаштовує та запускає рекламу, знаходить нові зони зростання та аналізує отримані результати – ці кроки повторюються у міру того, як змінюються тренди, розвивається продукт та росте аудиторія. Просувати продукт може його власник, але професійно робити це може лише маркетолог. Здобути освіту маркетолога можна на онлайн курсах — список:
- Skillsetter
- Курс інтернет маркетингу — (imbacademy.com.ua)
- Комп’ютерна школа Hillel (ithillel.ua) — онлайн курси Інтернет-маркетингу
- Для самоосвіти — Основи інтернет-маркетингу від Google.
- Онлайн-курси маркетингу в Академії WebPromoExperts.
На курсах ви навчитеся основам маркетингового просування продуктів — від брендів до окремих товарних позицій; освоїте інструментарій збору та аналізу інформації — читати метрики; керувати бюджетом та підраховувати unit-економіку. Від збору інформації про ринок та конкурентів, через позиціювання продукту, вибору та реалізації маркетингової стратегії — рекламної (короткострокової), або нативної — (довгострокової), до пошуку нових зон зростання — це маркетинговий цикл однієї компанії, яка повторюється нескінченну кількість разів за час життєвого циклу продукту. Завдання маркетолога полягає в тому, щоб на кожному наступному маркетинговому циклі показники unit-економіки були кращими, ніж на попередньому. На практиці це означає, що покупець повинен витратити на купівлю продукту більше грошей, ніж маркетолог витрачає грошей його залучення.
Як стати маркетологом
Маркетинг, він як пірог, складається з шарів. Кожен шар є одним із напрямів цифрового маркетингу. Залежно від сфери застосування — від продукту, активується той чи інший маркетинговий напрямок — шар. У процесі навчання ви ознайомитесь з усіма напрямками маркетингу, але щоб стати професіоналом, роботодавці рекомендують спеціалізуватися на одному чи двох напрямках.
Вибір спеціалізації залежить від маркетингового інструментарію, яким ви просуватимете продукт. Залежно від інструментарію, існує понад 200 видів маркетингу: крауд-маркетинг, контент-маркетинг, email-маркетинг, мережевий маркетинг, офлайн-маркетинг, affiliate-маркетинг тощо. Наприклад, почніть з того, щоб навчитися мережевому маркетингу для просування в Facebook і Instagram готельно-ресторанного бізнесу.
- “Основи маркетингу”, автор Філіп Котлер — вічна класика західного підходу.
- “Стратегічний маркетинг”, автор Жан Жак Ламбен — для тих, хто хоче знати всі ходи наперед.
- «Маркетингові війни», автори Джек Траут та Ел Райс. А ще «Великі бренди, великі проблеми», «Позиціювання: битва за уми» від тих самих авторів.
- «Одкровення рекламного агента» та «Про рекламу» — настільні книги маркетологів, які займаються рекламою.
- «Маркетингові дослідження», автори Гілберт Черчілль та Том Браун — для тих, хто займається дослідженнями, збирає дані та робить аналітику.
У міру вдосконалення у вибраному напрямку ви зможете спеціалізуватися в інших, наприклад, для просування освітніх програм, будівельних матеріалів або мобільних додатків. Під час навчання та перших місяців роботи ваше завдання полягатиме в тому, щоб виробити власну систему управління процесами та застосування маркетингового інструментарію. Критерії вашої системи — вона має бути інформативною для вас, прозорою для замовника та ефективною для бізнесу.
3 аспекти маркетингу:
- Маркетинг-аналітика — фахівці у цій галузі роблять дослідження ринку, аналізують конкурентів та проводять опитування цільової аудиторії. Як висновок маркетолог робить для замовника прогноз — яку частку ринку його продукт може зайняти.
- Performance-маркетинг — фахівці цього напряму розробляють концепцію рекламних кампаній, мета яких — досягти максимальних фінансових результатів за мінімальний короткий час.
- Бренд-менеджмент — у цьому напрямі фахівці позиціонують бренд: знаходять в інтелектуальній, емоційній та реліктовій корі головного мозку потенційного споживача такі асоціації, які, при зверненні до бренду, повинні задовольнити відповідні потреби покупця — інтелектуальні, емоційні чи статусні.
Вибрати курс та форму навчання
ВНЗ, онлайн курси чи самонавчання — під час колосальних змін будь-яка форма навчання є прийнятною. Головне, щоб ви отримали структурне уявлення про предмет навчання, яке дозволить вам бути корисним для бізнесу, тобто збільшувати його прибуток. Вибрана вами навчальна програма має охопити всі аспекти інтернет-маркетингу, але також обов’язково вона має акцентуватися на одному з трьох напрямків: на аналітиці, економіці чи брендингу. Серед українських ВНЗ ми виокремлюємо такі:
- Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
- Київський національний економічний університет Беручи участь у програмах Erasmus+ та DAAD, можна стажуватися в Німеччині.
- Київський національний торговельно-економічний університет.
Перш ніж вибрати онлайн курс або ВНЗ для навчання, ознайомтеся з навчальною програмою. Зверніть увагу на просування яких продуктів акцентується на курс. Ще один критерій вибору – сторонні лектори, вони розкажуть вам багато інсайдерської інформації. З обов’язкового: куратор, зворотний зв’язок, командні та індивідуальні проєкти, допомога у стажуванні.
Пройти стажування
Як стажист після навчання шукайте вакансію помічника маркетолога у маркетингових агентствах. Навіть позиція джуніора у сфері «принеси-подай» стажування навчить вас особливостям професії — професійному сленгу та командній роботі.
Коли мене запитують, скільки я заробляю, я відповідаю – 5 центів за клік.
Маркетолог
Паралельно читайте книг з маркетингу, дивіться відео та вебінари від авторитетних маркетологів, ще — підписуйтесь на тематичні телеграм-канали, беріть участь у розмовах на форумах, а в блогах ставте запитання авторам. Таким чином за наступні 6 місяців після навчання ви на практиці вивчите систему та навчитеся керувати її процесами.
Пошук роботи
Почніть пошук з бірж працевлаштування. Там ви знайдете багато мікрозавдань, виконуючи які ви отримаєте досвід, щоб почати заповнювати своє портфоліо. Ще одна перевага бірж для фрілансерів – можливість показати свої знання потенційним роботодавцям та зав’язувати ділові контакти. Перші два роки у професії на вас чекає горизонтальна міграція: перехід від бренд-менеджменту до медіаменеджменту, від дослідження ринку до позиціонування продукту і так далі.
Заповніть резюме та надішліть його до маркетингових агентств. Бажано, щоб ваше резюме супроводжувалося портфоліо нехай і проєктних робіт, над якими ви працювали під час навчання та стажування. Або, знайдіть компанію та проаналізуйте її бізнес з погляду маркетингу – знайдіть слабкі точки та запропонуйте керівництву їх посилити. Ваша вертикальна міграція маркетолога: помічник, молодший менеджер, старший менеджер, керівник відділу, керівник департаменту, заступник директора, директор. У міжнародної компанії у вас є шанс стати регіональним директором – поїхати працювати за кордон.
—
Підвищити кваліфікацію
Навіть досвідчені маркетологи продовжують навчатися як на курсах, так і самостійно. Слідкуйте за трендами, вивчайте кейси, тестуйте нові інструменти та підходи. Щоб бути затребуваним фахівцем, потрібно регулярно:
- Стежити за трендами, наприклад, у дослідженнях Accenture, Deloitte, JWT, K-Hole, Mintel;
- вивчати кейси — на MC.today, MMR, Fast Company, Buffer Blog;
- читати книги — з бізнесу, маркетингу, PR, сервісу, продажу, психології: можна почати з цієї добірки з 5 книг з маркетингу;
- тестувати нові інструменти з кейсів та профільних блогів: Do it inbound, SUPERLUDI;
- переймати досвід колег — онлайн заходи, воркшопи, курси та майстер-класи: наприклад, Як налаштувати таргетовану рекламу в Facebook від Володимира Галики.
Отже, якщо ви вирішили стати маркетологом, побудуйте реалістичний план під свою зайнятість і поставте дедлайн. Наприклад: до кінця року пройти онлайн-курс, прочитати 5 книг зі списку, виконати 35 мікрозавдань на біржі та влаштуватися на стажування до маркетингового агентства. Розраховуйте, що на навчання у вас піде від 6 місяців. За цей час реально пройти один курси, вивчити кілька базових книг, ґрунтовно розібратися з 2-3 інструментами та знайти стажування із зарплатою від 12 000 грн. Як знайти роботу маркетолога на українській біржі для ув’язнених – читайте покрокове керівництво.